December elsején kiosztották a 2018-as "<19 Szabadfogású Számítógép verseny" díjait. 12 fiatal alkotó mutatta be az Új Budapest Galériában megrendezett kiállítás és díjátadó keretében, hogy milyen alternatív és kreatív felhasználási módokkal hoznak létre számítógépes pályaműveket.
10 illetve 18 éves is található a díjazottak között, akik animációt, robotot, telefonos alkalmazást vagy játékot neveztek be, de a nyertesek közé került például Okos gitár vagy vezérelhető modell autó is.
A <19 Szabadfogású Számítógép Verseny a fiatalokat a kreatív eszközhasználatra és terveik megvalósítására ösztönözzük, iskolás keretektől függetlenül, nyilvános bemutatkozási lehetőséget teremtve. A verseny hívta életre például 2005-ben az Időkép projektet, amely azóta több százezres napi látogatottságú portállá fejlődött.
Az őszi nevezési időszakban beérkező műveket az IT szektor képviselőiből, művészekből, animációs filmesekből, korábbi versenyzőkből és a Microsoft képviselőjéből összeálló zsűri bírálta el. A 12 legjobbnak ítélt alkotásból készült kiállítás az Új Budapest Galériában, a Bálna Budapestben 2018. december 1. és 2. között volt látható. Az eseményen a verseny külföldi partnereinek (bugnplay- Svájc, mb21- Németország, U19 – Create your world- Ausztria) gyerek-képviselői is részt vettek és bemutatták az ő nyertes fejlesztéseiket.
A nyilvános bemutatkozási lehetőségen kívül a verseny támogatóinak köszönhetően a nyertesek értékes nyereményeket vihettek haza, illetve minden nevező kapott ajándékba versenyes pólót.
A nyertesekről további információ a következő oldalakon, Facebookon, Instagramon és a verseny weboldalán érhető el.
https://verseny.c3.hu/2018/nyertesek
A 2018-as zsűri tagjai voltak:
-Bodócs-Usher Ruby, a MOME animáció szak hallgatója
-Merényi Ádám, a Microsoft oktatási üzletágának magyarországi vezetője
-Nagy Ágoston, interaction designer, kutató, a Binaura kollektíva tagja
-Szécsényi-Nagy Loránd, médiaművész, Implausible Works alkotócsoport tagja
- Sztojánovits Andrea, VJ, médiaművész
-Szente Varga Bálint, az Időkép alapítója, a 2005-ös verseny nyertese
A zsűri összefoglaló értékelése, 2018:
Idén 16. alkalommal rendezte meg a C3 Alapítvány a <19 Szabadfogású Számítógép versenyét. Hajdanán indulóként, azóta pedig zsűriként követem figyelemmel fejlődését, mely a tavaly megrendezett jubileumi kiállítást követően lassan felnőttkorba lép. Az idei verseny egy jól kirajzolódó, hosszabb folyamat újabb állomása. Olyan iparág fiatal tehetségeit keressük, ahol pár év alatt világcégek mennek tönkre vagy nőnek ki a semmiből, hetente születnek új üzletágak. Érdemes belegondolni, hol tartott társadalmunk digitalizációja a
verseny 2003-as indulásakor és hol tart ma. Ez a rohamtempó olyan világot szül, amibe épp a verseny célkeresztjében álló generáció született bele, így ők ott – szerencsénkre – készségszinten mozognak.
A zsűri szerepe elsősorban a tehetségápolás és iránymutatás. A pályázók által felhasznált informatikai eszközök folyamatosan iterálódnak, egyre komplexebb működésükkel egyre magasabb szintű problémák megoldására alkalmasak. Nem kis fejtörést okoz egy-egy munka mérlegelésénél a pályázó önálló gondolatainak, ötleteinek elválasztása a használt eszköz képességeitől. Az elmúlt másfél évtized tapasztalatai alapján mégis mondható, hogy a legtöbb átütő ötlet és kreativitás azokból a művekből származik, melyek eszközhasználata képes visszanyúlni az alapokig, és nem hagyja, hogy előre bejáratott keretek mutassanak neki utat. Rozsdás vasdarabokból, illesztési hézagos elemekből és lecsiszolatlan felhasználói felületekből állnak össze a legérdekesebb pályamunkák.
Érdemes végböngészni az idei nyertesek anyagait, a beadott munkákon ugyanis jól látható a konkrét alkotási folyamat, a problémamegoldó gondolkodás és végrehajtás íve. A nyertesek között szerepel korábban már díjazott fiatalember is, akinek munkáit szerencsére egyre többen követik a világhálón, s az újbóli díjazással szeretnénk őt a folytatásra inspirálni. Arra szeretnénk minden fiatalt bátorítani, hogy mérettesse meg magát újra és újra, hiszen az érték az alkotás közben születik. Kiemelkedően jó formája ez az önképzésnek, a tapasztalatok és a tudás észrevétlen befogadásának.
A 2018-as nyertesek:
Ambrus Dobai Arianna (18), Tănase Renáta (18): Oktató gitár
Blahunka Máté (18): Micro:bit vezérelt modell autó
Király Ágnes (18): Az utolsó napfelkelte
Molnár Csaba (12), Molnár Boglárka (11): HomemadeHeroes
Nagy Benjámin (14): Spyball the explorer
Czeglédi Bálint Róbert (18), Kristóf Ákos (18): Loop Plakát
Papp Dániel (16): CT#3: MI VOLT ELŐBB A DÍNÓ VAGY A MADÁR?!
Smit Erik (17): Werewolf
Bartúcz Anna (13): Királyfi és a sors
Kiss Dániel Márk (18): BDG-Map
Molnár Boglárka (11), Tóth Abigél (12), Wilson Eszter (12), Wilson Elisabeth (10): A tudás utcája
Tóth Róbert Richárd (11): Tengeralattjáró
A stílus örök, így hangzik a mondás, Tóth Róbert Richárd Tengeralattjáró című képe pedig erre remek példa. Lendülettel és szabadon, egymásba fonódó, íves formákkal vázolja elénk a tengermélyi járművet. A kép őszinte, nem akar görcsösen ragaszkodni a valósághoz és annak pontos leképzéséhez, helyette olyan sajátos meglátással veti a kijelzőre a képet, melyet nem lehet tanulni.
Forrás: C3 Alapítvány