Keszthelyen született, óceánjárókon járta a világot. Ausztráliában elvarázsolta a szörf, így szülővárosában nyitott szörf/sí szaküzletet. Végül a webfejlesztésben és az online marketingben találta meg igazi hivatását.
A XXI.században már alapelvárás egy vállalkozás felé, hogy legyen egy jó benyomást keltő, informatív, szakszerűen felépített és a keresőkben könnyen megtalálható honlapja. Interjú Szőke Beával, keszthelyi online marketing szakértővel.
Mesélj egy kicsit magadról! Hogyan lettél online marketing specialista ?
2006-ban nyitottam egy kis webshopot sportszer üzletemhez, akkor ismertem meg mélyebben a világháló adta lehetőségeket. Később egy nagykereskedés webáruházát is gondjaimba vettem. Akkoriban még kevés információ állt rendelkezésre a marketinggel kapcsolatban, az online marketingről sem nagyon lehetett hallani, mindent magunk csináltunk. A SEO-hoz elég volt érdekesen megírni az oldalt és keresni pár rámutató linket, és máris keresőoptimalizált volt… A Google első oldalán, vagy első helyén voltunk. Azóta sok minden változott, bekeményítettek a Google algoritmusok. Pár évvel később WordPress webshopot örököltem meg, így belemélyedtem abba is. Belesodródtam az online marketingbe és a honlapkészítésbe. Egyre jobban elmélyedtem a témában, megkedveltem ezt a világot, úgy éreztem, szintet kell lépnem, így nekiálltam még komolyabban tanulni. Folyamatosan jöttek a megkeresések, összejött egy kis csapat, és megalakult a Haladjunk.hu, amely komplett online marketing szolgáltatásokat nyújt a vállalkozásoknak.
Általában hogyan találnak rád az ügyfelek és kik a leggyakoribb megrendelők?
Főleg ajánlás után érkeznek, de jönnek a találati listáról is. A folyamatos megbízások miatt nem mindig tudunk új ügyfelet vállalni, de bővül a csapatunk. Az online marketing nagyon mély és szerteágazó terület, folyamatos tanulást és fejlődést kíván, nagyon ritka, hogy mindenki minden területhez tökéletes, Mariana-árok mélységű tudással rendelkezzen. Mindenki mindent meg tud csinálni, de van 1-2 részterület, amiben valaki jobb a másiknál. :)
Meg lehet fogalmazni, hogy milyen egy professzionális weboldal?
Gyakran keresnek meg azzal, hogy “össze kellene dobni egy honlapot”. Aztán sokszor már a specifikációknál ledöbbennek az ügyfelek, hogy nem gondolták mennyi minden kell egy honlap készítéséhez. Persze nem feltétlenül, össze is lehet “kattintgatni”, de az csak arra lesz jó, hogy a tulajdonos nézegesse, másra aligha…
Én marketing alapon kezdek el honlapot tervezni. Első körben a célt kell meghatározni, amit a weboldalnak teljesítenie kell. Felépítésében el kell vezetnie a látogatót a konverzióig. A kinézet, azaz a design sem mehet soha a felhasználó élmény rovására. Semmi nem zavarhatja a látogatót az információszerzésben, és abban, hogy tisztán lássa és értse az útvonalat, ami elvezeti a célig, amit mi tűztünk ki neki. A manapság oly divatos ezerféle felugró, popup ablakokat és értesítőket csak megfelelő helyen és időben szabad használni, különben fejvesztve menekülnek el az értékes információk elől, amit pedig átadni szerettünk volna a weboldal látogatóinak. Már a weboldal készítés első lépéseitől érdemes úgy alakítani azt, hogy ne csak a látogatók, hanem a Google számára is értékes és látható legyen, különben szinte felesleges volt a munka. És ha minden tökéletes, akkor sem tökéletes semmi az internet világában, mivel minden mindig változik. Folyamatosan monitorozni, elemezni és újratervezni kell, hogy minden megfelelően működhessen.
Weboldal készítés
Mennyire általános felfogás a vállalkozások körében, hogy a weboldal visszahozza az árát, és pénzt termel?
Sok esetben azt tapasztalom, hogy vállalkozók egy része még mindig régi, beragadt sémák szerint gondolkodik. Annyira leköti őket a mindennapi rutin, hogy nem látják, ahogy fejlődik a technológia és változnak a vásárlói szokások, ami alkalmanként életveszélyes is lehet egy cég számára. A fővárosi KKV-k jelentős része már túllépett ezen, és él a lehetőségekkel. Fontos lenne, hogy a vidéki vállalkozók is is megértsék ezt, hiszen az online marketing pontosan az a terület, ahol a földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül is érvényesülhetnek!
A megfelelően kialakított weboldal már az első perctől fogva alkalmas arra, hogy bevételt generáljon a tulajdonosának. Nyilván ehhez ismerni kell a lehetőségeket és megfelelő használatukat. Ilyen eszközök a Google Ads, a Facebook hirdetések vagy a Lokális SEO, amiktől azonnali eredményeket várhatunk. Persze a hangsúly itt is a megfelelő használaton van. Hosszú távon a honlap keresőoptimalizálása hozhat tartós eredményt. Érdemes figyelni rá, hogy csak azokat a hirdetési csatornákat használjuk, amivel hosszú távon is foglalkozni tudunk. Esetenként a LinkedIn is remek eredményeket hozhat, de nem mindenkinek ez lesz az a megoldás, amivel kasszadöntögető csúcsokat fog generálni vállalkozása számára.
A legfontosabb, hogy soha ne kiadásként tekintsünk az online marketing elemeire, a weboldal készítésre, a SEO-ra, a fizetett hirdetésekre. Minden erőfeszítés, amit a digitális megjelenésre fordítunk, befektetés a cég jövőjébe, pénztermelő, vevőszerző szolgáltatás.
Még most is fontos, hogy a Google-ből rátaláljanak a vállalkozásra, azaz a keresőoptimalizálás?
Soha nem volt ilyen fontos! Az emberek 93%-a interneten keresi az információkat még a helyi vállalkozásokról is. Nem nyitják ki már a telefonkönyvet! ...és ez a tendencia csak nőni fog. Aki nincs jelen az interneten, láthatatlan marad a potenciális vásárlók 93%-a számára.
A keresőoptimalizálás csak egy, (habár nagyon fontos területe) a keresőmarketingnek (SEM- search engine marketing). A SEO (search engine optimization- keresőoptimalizálás) és a SEA (Search engine advertising- fizetett hirdetések) megfelelő használatával tehetjük vállalkozásunkat láthatóvá az interneten. Kisebb cégek esetében már a lokális SEO is hatalmas eredményeket hozhat, mégis olyan kevesen használják.
Alapvető fontosságú, hogy keresőoptimalizált legyen a honlap
Hogyan zajlik maga a honlapkészítés? Mik a kulcsfontosságú lépések?
Az első lépés mindig a CÉL meghatározása egy weboldal készítésének első mozzanataként, mivel a honlap csak egy eszköz, amivel ezt a célt el szeretnénk érni. Ennek alapján készül a design terv, a felépítés, a menüpontok- ami jó esetben már eleve egy alapos kulcsszó és versenytárs kutatás után készül el. Én WordPress CMS-el dolgozom, mivel nagyon rugalmas, könnyedén lekövethetők vele a legújabb trendek, testreszabható és egyszerűen használható felülettel rendelkezik a végfelhasználó számára is.
Kulcsfontosságú a keresőbarát felépítés, ami tartalmazza a mobil optimalizációt, a technikai és on site (oldalon belüli) keresőoptimalizálást, ami egy összetett folyamat. Ilyenek többek között a weboldal betöltésének gyorsasága, a képek megfelelő optimalizálása, a belső linkstruktúra kialakítása, stb.. Az is nagyon fontos, hogy a weboldal szervere biztonságos kapcsolaton keresztül kommunikáljon a böngészővel (https). Ennek hiányában a Google le is tilthatja az oldalt.
Mit ajánlanál azoknak a cégeknek/egyéni vállalkozóknak, akik honlapkészítést, weblapfejlesztést tervezenek?
Egyre nagyobb a verseny és akár egy vállalkozás jövőjébe, vagy egy újabb weboldalba való invesztálásba is kerülhet egy helytelen honlapkészítő cég választása. Már nem elég az a mentalitás, hogy mindegy, milyen, csak legyen. Holisztikusan, átfogóan érdemes gondolkodni weboldal tervezéssel kapcsolatban is. Sajnos több olyat láttam az elmúlt időben, hogy tényleg szép weboldalt készíttetett egy vállalkozás, de utána magára maradt, és az újonnan elkészült honlap az égvilágon semmilyen bevételt nem termelt, mert egyszerűen nem volt látható az interneten. Vagy hallották valahol, hogy át kell állni https-re, amit meg is tettek, de mindenféle átirányítás, technikai háttér nélkül, így szintén eltűntek a Google keresési találatokból annak ellenére, hogy hosszú évekig jól teljesítettek. Sajnos egy ilyen hibából nagyon nehéz, ha nem lehetetlen ismét a megfelelő helyezésekbe visszakerülni. Honlap optimalizálás nélkül nincs értelme a weboldal készítésnek, ez nagyon fontos. Ne felejtsük el, hogy a honlapkészítés, és az online marketing is egy szakma rengeteg részterülettel. Ha valaki komolyan szeretné csinálni és mellette a vállalkozásával is foglalkozni szeretne, azt lehetetlen kivitelezni.
Tudom, mert én is ezt csináltam évekkel ezelőtt, de azóta olyan fejlődésen esett át az online marketing szakma, hogy tudom, hogy egy bizonyos forgalom után nem szabad kísérletezni. Nyilván egy bizonyos bevétel alatt nem éri meg, vagy nem lehetséges az online marketing kiszervezése. Ebben az esetben érdemes folyamatosan konzultálni egy online marketing szakértővel, megelőzendő a hibákat, amivel nagy károkat okozhat a tulajdonos a cégének. Ideális esetben a komplett online marketing kiszervezése a megoldás már a weboldal tervezésének kezdetétől fogva.
A weboldal elemzés keresőoptimalizálási szempontokkal adhat hasznos információkat
Mi a Skillnaut?
A Skillnaut egy remek magyar fejlesztésű e-learning platform olyan vállalkozások, vállalatok számára, akik munkatársaik fejlesztését és oktatását interaktív módon oldanák meg, az időtényezők minimalizálásával és rugalmassá tételével. Munkavállalóik akár mobilon is elsajátíthatják a tananyagot, ami nem a szokások száraz tudásátadás, hiszen gamifikációs modulok segítségével inspirálhatók, motíválhatók a minél alaposabb anyagismeret elsajátítására. Nagyszerű platform, örülök, hogy részt vehetek egy ilyen nagyszerű termék népszerűsítésében.
Tanácsokkal is segíted azt, aki bizonytalan vagy eltéved az online marketing birodalmában.
Online marketing blogunkban illetve Facebook oldalunkon igyekszünk minél több értékes tartalmat megosztani, ami hasznos lehet a téma iránt érdeklődőknek. Fél órás ingyenes tanácsadásra is szeretettel várok mindenkit, aki elakadt valamiben és segítségre szorul.
A helyes marketing pozicionálás határozza meg a honlap küllemét